Cristina TIMAR: A treia epopee
Faptul
că poemul epopeic al Cristei Bilciu*
a apărut în sfârşit, ba mai mult, a şi câştigat concursul de
manuscrise al Uniunii Scriitorilor din România, ediţia 2011, ceea
ce, dacă ar fi să urmărim cauzalităţile, i-a adus finalmente
publicarea, e deopotrivă un lucru demn de mirare, dar şi oarecum
aşteptat. Devoţiunea pentru artă a purtat-o pe Crista Bilciu pe
căi întortocheate, atât în universul teatrului, mai precis al
regiei de teatru, unde s-a refugiat după dezamăgirile pe care i
le-a provocat „târfa grasă a poeziei”, după cum citim în
Introducerea poemului,
cât şi în cel al picturii, la fel de neconvenţională şi
iconoclastă ca şi celelalte acte artistice ale ei. Fireşte că
într-o asemenea goană dintr-o artă în altă, într-o perpetuă
încercare de redefinire, riscul e ratarea în toate, mult mai
probabilă decât reuşita în toate. În cursul itinerariilor pe
alte teritorii ale artei, morbul literaturii, în speţă al poeziei,
oricât de denigrată de însăşi poeta, n-a părăsit-o însă
nicio clipă.
Paradoxală,
complicată şi imprevizibilă, relaţia de tip amor
e odio pe care Crista Bilciu o
întreţine cu poezia e reflexul relaţiei conflictuale a poetei cu
lumea. Continuând să scrie, chiar dacă în anii din urmă
întorsese, aparent, spatele literaturii, Crista Bilciu pare să se
fi hotărât în favoarea chemării poeziei, dacă nu cumva poezia
însăşi a ales-o cu mult timp în urmă, tolerându-i rebelei
discipole, vreme de câţiva ani, rătăcirile. Pleacă la Bucureşti
hotărâtă să facă teatru şi să respire un alt aer cultural, pe
care provincia nu i-l putea oferi, dar se reîntoarce la poezie,
prima mare iubire, în slujba căreia pune un „fanatism al
devoţiunii absolute” (Al. Cistelecan), şi care o readuce, prin
evocarea unui filon biografic, pe meleagurile natale. Iată deci că
ceea ce era renegat odată (poezia şi oraşul de baştină
provincial), e regăsit din nou, cu o dublă voluptate.
Prin
urmare, debutul cu Poema
desnuda, la zece ani de la primele
poeme publicate în revista Vatra ale
tinerei târgu-mureşence, pe atunci studentă la Litere, având deja
în minte proiectul ambiţios! al unei a treia epopei, după cea a
lui Budai-Deleanu şi Cărtărescu, nu e, până la urmă, atât de
surprinzător. Era de aşteptat ca febra poetică să-şi arate
roadele mai devreme sau mai târziu. Starea de urgenţă, spiritul
protestatar, plăcerea de a dinamita convenţiile, fie ele sociale
sau artistice, comoditatea şi superficialitatea spirituală, fac din
Crista Bilciu o poetă de extracţie avangardistă, prin atitudine,
mai degrabă suprarealistă, prin imaginarul poetic oniric debordant
şi obsedant şi o post-cărtăresciană, prin opţiunea pentru epos,
pentru lirismul narativizat şi plăcerea intertextului. Cititoare
împătimită a poeţilor nouăzecişti şi douămiişti, din a căror
generaţie face parte, Crista Bilciu nu se integrează nici
neoexpresionismului, nici poeziei derizoriului cotidian sau a
dezinhibărilor şi detabuizărilor sexuale, deşi împarte câte
ceva cu fiecare din aceste direcţii. Ea propune un univers liric
inedit, în care se aglomerează numeroase personaje, obiecte şi
evenimente, într-un discurs voit antilivresc (atitudine comună şi
celorlalţi congeneri douămiişti), construit pe o tramă şi o
traumă autobiografică – copilăria Laurei, o fetiţă născută
în comunism, într-un bloc de pe strada Progresului nr.7, lângă
umilul pârâu Pocloş, din Tg. Mureş – cu inserţii metatextuale
şi jocuri intertextuale, menite să păstreze vigilenţa lectorului
şi să demoleze iluzia ficţiunii. Spiritul contestatar, probat prin
forţa poemului care dislocă realitatea pentru a-şi crea propria
albie, e marcat prin avertismentul din finalul Introducerii:
Dar ajungă cu politeţurile / scrise pe copertă de carte. / Începe
poemul. /O, începe poemul. / Daţi-vă la o parte! Poemul
nu se anunţă deloc comod sau sfios, dimpotrivă, îşi asumă de la
bun început voluptatea sfidării obişnuinţelor cititorului comun.
Verva imagistică torenţială, tratamentul fabulatoriu şi
fantasmatic al biograficului, ne aduce în prezenţa unui
„suprarealism de tramă, de epos; un suprarealism al
narativităţii”, după cum subliniază Al. Cistelecan pe coperta
finală, care o plasează pe Crista Bilciu în descendenţă
dimoviană, mai ales pe latura dinamismului imaginar.
Experienţa regizorală a poetei se poate detecta nu doar în măiestria cu care montează şi demontează marea butaforie din care facem toţi parte, ci şi în decorurile create şi în tipologii. Lumea descoperită în finalul poemului e o lume kitsch, de chinezării, mecanisme, obiecte şi plante artificiale: Atunci cerul se crăpă cu pocnet în două / şi Laura văzu din nou rotiţe / şi şuruburi şi ţevi. / Văzu că stelele / erau, de fapt, becuri colorate / vântul începu să bată cu putere / florile şi copacii începură să se învârtă / cu sunet metalic şi ruginit / Laura se apropie de un salcâm / şi îl simţi rece / trase de scoarţa lui / care se desprinse, / ca o etichetă prost lipită şi, printre şuruburi şi rotiţe, / Laura văzu tăbliţa : / “Made in China”.(…) Blocul de pe strada Progresului pare un decor teatral, o scenă pe care evoluează personaje tipice ale societăţii postdecembriste – Femeia de Afaceri, superficială şi frivolă, Marele Actor, narcisist şi egolatru, gospodina Mimi, întreţinută de soţ, obsedată de curăţenie, Patronul Ghiţă, meschin şi afemeiat, Fata Brună, veşnic îndrăgostită etc. Extrase din realitatea contemporană instabilă, suferind de o criză a valorilor şi de o tot mai accentuată inconsistenţă, personajele, la fel de inconsistente, suferind de o slăbire a conştiinţei, reduse la o gesticulaţie schematică, devin implicit parte a proiectului critic al poetei, de amendare a meschinăriei lumii. Deşi acest substrat etic nu poate fi negat, Crista Bilciu nu e o moralistă, nu-şi ridiculizează personajele, ci le priveşte în cheie ludică, ca parte a spectacolului lumii/literaturii din care face parte ea însăşi, cititorii şi criticii. Se joacă dezinvolt, de-a lungul a 108 pagini, cu propriile amintiri, frustrări şi complexe, cu obişnuinţele cititorilor, cu personajele de hârtie şi cu realitatea lumii, fiind un veritabil deus ludens al Poemei desnuda. Într-adevăr, în cheie ludică, dezgolirea - a propriului suflet (sufletul Laurei umblă pe străzi în toată nuditatea lui ), a sufletului celorlalţi, a inconsistenţei lumii – e mai tolerabilă, oglinda pusă în faţa celorlalţi – mai suportabilă, iar echilibrul precar, tensionat între intuiţia unui fond ambiguu al lumii, de ingenuitate şi perversitate deopotrivă, de inocenţă şi promiscuitate, mai uşor de menţinut. Estetica mai înaltă în care îşi înscrie poemul este una ludică. Dacă Laura visează mult, autoarei îi place să se joace. Ea nu mai e nici o visătoare incurabilă, nici o naivă, ci o jucătoare, un actor-regizor – căci doar jocul scriitoricesc e cadrul desfăşurării unei sporite libertăţi creatoare.
Sigur că ar merita o atenţie specială şi alte aspecte al volumului de debut al Cristei Bilciu (seducătorul mare critic Al lu’ Cincistele, misterioasa Bunică Sisif şi ciorapul-lume, poveştile vecinilor Laurei, întâlnirile Fetiţei cu Thales într-o groapă căptuşită cu o plapumă scrisă, nebuna Aemilia şi fustele ei fermecate), dar deocamdată e de ajuns să spunem că „vendeta” Cristei Bilciu e un pariu câştigat, o seducătoare răzbunare şi revanşă împotriva celor „trei ursitoare urâte, Nebunia, Mediocritatea şi Uitarea prin moarte”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu