marți, 11 octombrie 2011

Cum se organizează o lansare de carte

Adică, nu orice lansare, ci prima lansare - şi nu orice carte, ci volumul de debut...Uf! Există un ghid pentru aşa ceva? (Imaginaţi-vă că pe Google chiar există!) Printr-un concurs (mai mult sau mai puţin) fericit de împrejurări, iată că prima mea lansare se întâmplă în Târgu-Mureş, orăşelul meu natal, din care am chiulit şapte ani! Să vă spun cu ce m-am distrat eu în ultimele zile:


- am scos afişe A3 cu faţa mea şi m-am simţit oarecum ciudat în faţa domnişoarei de la xerox. Remarcat că nici măcar nu prea arăt ca personajul de pe afiş
- Vizitat fostul meu liceu (Pedagogic) ca să pun afişe cu lansarea şi fostul meu diriginte şi-a întrerupt ora de sport ca să mă prezinte noii lui clase, care m-a aplaudat. O, doamne! Deşi predasem engleza patru ani (dintre care unul chiar în fostul meu liceu), m-am bâlbâit cumplit, în româneşte, în faţa a vreo 30 de perechi de ochi care mă priveau foarte cuminţi
- după ezitări, am redactat un comunicat de presă la persoana a treia ("Crista Bilciu s-a născut în 1978, la Târgu-Mureş şi a absolvit bla bla bla") şi am trimis câteva zeci de mailuri la ziare, radio, TV. M-am simţit cam aiurea că nu am un agent literar care să facă asta în locul meu. Pe urmă m-am simţit şi mai aiurea gândindu-mă că poate nu va publica nimeni comunicatul. Din fericire, media locală a fost foarte drăguţă cu mine:), numai numele mi l-au pocit (NU mă cheamă BÎLCIU!:(
- m-am dus să cumpăr ziarele în care a apărut anunţul - ajunsă acolo, era cât pe ce să nu le mai cumpăr, deoarece mă lovise un sentiment al absurdului, doar eu redactasem articolul, nu? În fine, am cumpărat ziarele, pentru mama, tata şi bunica mea de la Culpiu, să aibă cu ce se mândri prin cartier
- am cerut voie la Biblioteca Judeţeană din Mureş să pun afişe şi, de zăpăceală, nici măcar nu m-am prezentat noii directoare, care, apropo, e foarte tânără. Îmi plac oamenii tineri numiţi în funcţii de conducere culturale, întotdeauna mă aştept ca ei să revoluţioneze cel puţin oraşul. Daţi-mi mie cârma unei biblioteci, a unei reviste, a unui teatru şi vă răstorn universul!
- m-am fotografiat lângă afişul de pe poarta bibliotecii! E drept, nu a fost ceva foarte matur, dar lăsaţi-mă şi pe mine să mă bucur măcar la debut, ok? Am remarcat că am uitat să trec adresa blogului pe afiş!! Şi a doua zi m-am bucurat că nu mi-a făcut nimeni mustăţi
- dacă tot eram la bibliotecă, mi-am reînnoit permisul.iar la rubrica "ocupaţie" mi s-a părut prea devreme să spun "scriitoare", aşa că am spus "regizor". Doamna bibliotecară a vrut să completeze locul de muncă şi a fost greu să-i explic că regizorii nu prea sunt angajaţi "undeva", ci regizează şi ei pe unde pot, din loc în loc. Nu sunt sigură că am convins-o că "regia" este o meserie veritabilă şi onorabilă, până la urmă a scris pe formular "liber profesionistă". Hm... Bine că nu am spus, totuşi, "scriitoare", aşa mi-ar fi fost şi mai greu să explic "unde lucrez"
- nu au trecut 10 minute pe stradă să nu mă întâlnesc cu vreun fost coleg, fost profesor, prieten din copilărie, prieten al vreunui prieten etc.Am regretat amarnic că nu am făcut nişte fluturaşi, aşa cum se practică la Bucureşti, pentru ca ei să reţină mai bine locul şi ora evenimentului
- au intrat în vorbă cu mine personalităţi locale cu care nu mai vorbisem niciodată, care m-au felicitat pentru carte şi câteva minute m-am simţit chiar importantă. Apoi mi-am dat seama că, de fapt, nu aveam nicio legătură cu ele şi nici vreo posibilitate de a comunica vreodată în mod real
- în sfârşit, am ridicat de la poştă, după ce am sâcâit-o pe tanti de acolo mai multe zile, coletul de la Cartea Românească, în care erau cărţile pentru lansareeee
- mi-am găsit sponsor pentru eveniment - şi anume, compania târgumureşeană de traduceri autorizate şi servicii conexe "Lex Logos"
- am cules o mulţime de castane sălbatice, dar nu vă pot spune în ce scop - veţi afla, însă, cu siguranţă dacă veniţi MÂINE 12 octombrie, ora 18, la lansarea POEMA DESNUDA!


6 comentarii:

  1. Cum a fost?
    imi pare rau ca nu am sa pot fi acolo, dar... succes!

    RăspundețiȘtergere
  2. Cine eşti? Abia diseară la 6 va fi... Am emoţii ca înaintea unui examen teoretic.

    RăspundețiȘtergere
  3. Bravo Crista! Felicitari, cand vii si la Bucuresti?
    Daniela Lungu

    RăspundețiȘtergere
  4. Mulţumesc. Deocamdată am examene la doctorat, revin la Bucureşti doar la sfârşitul lunii, aşa că, se pare că lansarea la Bucureşti va fi doar în luna noiembrie, după FNT, din care nu vreau să pierd nicio zi!

    RăspundețiȘtergere
  5. Salut! Cum as putea sa iau legatura cu dvs.?

    RăspundețiȘtergere

Cartea pe care nu sunt în stare să o nasc

Există o carte la care scriu de peste 6 ani. De fapt, în 2011, când am publicat prima mea carte ( "Poema desnuda" ), un ciot di...